Jesteś tutaj: Odkrywamy Talenty Wiadomości z laboratorium
Wiadomości z laboratorium PDF Drukuj Email
Napisał(a): D.Nowak&K.Koczur   
środa, 11 listopada 2015

LabWiadomości z laboratorium

Kwasy i wodorotlenki można zidentyfikować za pomocą wskaźników, ponieważ zmieniają ich barwę. Porównujemy barwę wskaźnika w badanym roztworze z wzorcową skalą barw tego wskaźnika i w ten sposób możemy określić odczyn roztworu. Odczyn jest charakterystyczną cechą każdego roztworu.

 

Ilościową miarą odczynu roztworu jest tzw. skala pH. Skala pH została wyznaczona doświadczalnie i obejmuje liczby od 1 do 14.

W roztworze, w którym pH jest mniejsze od 7 występuje nadmiar jonów wodorowych H+ i ma on odczyn kwaśny.

W roztworze o pH większym od 7 występuje nadmiar jonów wodorotlenkowych OH- i mówimy, że ma odczyn zasadowy.

Jeżeli pH roztworu jest równe 7, to liczba jonów wodorowych jest równa liczbie jonów wodorotlenkowych, a odczyn roztworu jest obojętny.

 

Kwasy w roztworach wodnych posiadają jony H+ - mają odczyn kwaśny.

Wodorotlenki w roztworach wodnych posiadają jony OH- - mają odczyn zasadowy.

Woda destylowana ma jednakową ilość jonów H+ i OH-, dlatego ma pH = 7 i odczyn obojętny.

Barwa wskaźników w zależności od odczynu roztworu:

Barwa wskaźnika

wskaźnik

odczyn kwaśny

odczyn obojętny

odczyn zasadowy

papierek uniwersalny

czerwona

bez zmian

niebieska

fenoloftaleina

bezbarwna

bezbarwna

malinowa

oranż metylowy

różowa

pomarańczowa

pomarańczowa

lakmus

czerwona

fioletowa

niebieska

wywar z czerwonej kapusty

fioletowoczerwona

niebieskofioletowa

zielononiebieska

herbata

jasnobrązowa (żółtawa)

brązowa

ciemnobrązowa

Uczniowie klas szóstych szkół podstawowych oraz uczniowie naszego gimnazjum na zajęciach z chemii poznali wskaźniki za pomocą których można odróżnić roztwory kwasów i zasad  oraz badali za pomocą wskaźników pH rozmaitych substancji: jabłek, mydła, pomidorów, cytryny i innych

Drugim tematem zajęć z fizyki, które są prowadzone w naszym gimnazjum dla uczniów klas szóstych, było prawo Archimedesa. Na początku spotkania młodzi doświadczalnicy sprawdzali, które ciała toną, a które pływają po powierzchni cieczy oraz jaka część góry lodowej znajduje się pod wodą. Próbowali zmieniając gęstość wody z solą wyciągnąć jajko na powierzchnię cieczy, a potem spowodować by pływało całkowicie zanurzone. Potem, używając Sprite'a zmusili rodzynki, aby tańczyły w szklance (to doświadczenie szczególnie się podobało, ponieważ zarówno rodzynki jak i sprite po doświadczeniu zostały skonsumowane). Samodzielnie wykonali nurka, który przy odpowiednim ściskaniu butelki topił się lub wypływał na powierzchnię oraz zbudowali łódkę z plasteliny, żeby pokazać, że plastelina nie zawsze musi pójść na dno. Na koniec za pomocą siłomierzy mierzyli siłę wyporu działającą w wodzie na wodę ( to nie jest pomyłka:) )oraz na metalowe przedmioty.

Serdecznie zapraszamy na kolejne zajęcia. Na fizyce będziemy bawić się ciśnieniem hydrostatycznym, na chemii zaś będziemy otrzymywać sól kuchenną.

Fotoreportaż - tutaj

Dorota Nowak i Katarzyna Koczur.

 
 

Szkoła w ruchu

Lepsza szkoła

Data, imieniny


Dzisiaj jest: Środa
13 Grudnia 2017
Imieniny obchodzą
Lucja, Łucja, Otylia, Włodzisława
Do końca roku zostało 19 dni.
Zodiak: Strzelec