Jesteś tutaj: Mini wywiady z ... "Od października do lutego, czyli droga na Ukrainę"
"Od października do lutego, czyli droga na Ukrainę" PDF Drukuj Email
Napisał(a): N.Kołodziej   
wtorek, 19 lutego 2013

WywiadMini-wywiad z paniami Katarzyną Kołodziej i Bernadetą Staniszewską odpowiedzialnymi za tegoroczną inscenizację na balu europejskim.


1. Jak wybierany jest kraj będący tematem każdego balu? Dlaczego tegoroczny przeniósł nas akurat ,,Na zieloną Ukrainę’’?

Organizowane od początku istnienia gimnazjum bale miały na celu pokazywać kulturę i tradycję różnych krajów europejskich. Na początku wachlarz możliwości wyboru był szeroki, w miarę upływu lat zawęża się on do krajów, które jeszcze nie były „opracowane”. Pomysł na konkretną imprezę często jest spontaniczny i rodzi się w momencie, gdy pani dyrektor ogłasza, kto będzie jej koordynatorem i zadaje pytanie, czy już wiemy, co chcemy robić. Ukraina jest jednym z najbliższych sąsiadów Polski, dotąd nie była tematem balu, więc stąd pomysł na bal „Na zielonej Ukrainie”.


2. W tym roku w przedstawieniu brało udział ponad 80-ciu uczniów. W jaki sposób jest kompletowana obsada?  Czy trudno pracuje się z tak dużą grupa młodzieży?


Przedstawienie, które jest integralną częścią balu, budzi ogromne zainteresowanie uczniów już na początku roku szkolnego. Często się zdarza, że niegotowy jest jeszcze scenariusz, a już są chętni do zagrania w spektaklu. W przypadku trzecioklasistów występ jest przepustką do dyskoteki, drugoklasiści mają możliwość w ten sposób zaliczyć projekt edukacyjny. Warte podkreślenia jest to, że uczniowie sami zgłaszają się do balu, nie obowiązuje tu zasada „łapanki”. A czy trudno się pracuje z tak dużą grupą jak np. w tym roku? Zdecydowanie tak. Głównym problemem jest takie dogranie terminów prób, by wszystkim pasowały i na początku, –gdy nie pracujemy jeszcze z nagłośnieniem – nasze ograniczone możliwości głosowe. Po pierwszych próbach zawsze mamy chrypki?


3. Co możecie Panie powiedzieć o atmosferze panującej na próbach? Panuje napięcie, czy jest ona raczej swobodna?

Atmosfera na próbach jest raczej swobodna. Oczywiście nie możemy sobie pozwolić na totalną dezorganizację i czasami musimy dyscyplinować uczniów „perswazją ustną” i „ostrzeżeniem wzrokowym”. Generalnie jednak uczniowie lubią chyba nasze spotkania” i nawet już po balu spotykamy się z pytaniami: „Kiedy następna próba?”


4. W tym roku w przedstawieniu wykorzystane  były  stroje z  filmu   ,, Ogniem i mieczem’’.  Jak udało się je Paniom zdobyć?


Możliwość wypożyczenia strojów, które grały w produkcji Jerzego Hoffman, pojawiła się dzięki znajomości Wojciecha Staniszewskiego z właścicielem Stajni Stara Cegielnia Gładyszów. Pan Włodzimierz Kario prowadzi tam stadninę koni huculskich, na których ze swoimi ludźmi gra często w filmach. Między innymi brał udział w „ Starej baśni”, „Bitwie warszawskiej.1920” oraz właśnie „Ogniem i mieczem”.


5. Kto był autorem choreografii do trzech układów tanecznych, które mogliśmy zobaczyć w przedstawieniu? Czy uczniowie sami się do nich zgłosili, czy zostali wyznaczeni?

Jak wspomniałyśmy zainteresowanie balem jest wśród uczniów tak duże, że nawet scenki taneczne nie są przeszkodą, by wziąć w nim udział. Duża część uczniów zgłosiła się do nich sama, część została  dokooptowana po rozpoznaniu możliwości rytmicznych. Oni stanowili człon ostatniej scenki?. Choreografia do hopaka powstawała spontanicznie na próbach i jej autorami byli  sami uczniowie, którzy podglądali w Internecie, jak ten taniec ma wyglądać. Walczyka pomagał nam opracować pan Krzysztof Tyszkowski, a nad sceną finałową pracowała głownie pani Iwona Kornecka-Baran.


6. Kiedy powstaje scenariusz do przedstawienia  i skąd pomysły na poszczególne scenki?

Scenariusz do przedstawienia  powstaje, gdy wiemy już jaki kraj będzie wybrany, jako motyw przewodni. Wówczas polonistki odpowiedzialne za przygotowanie w danym roku inscenizacji biorą się do pracy.  Mniej więcej od października tworzymy scenariusz starając się dobrać pasujące do siebie elementy historyczne, fragmenty zaczerpnięte z literatury, piosenki, tańce i coś na wesoło, wszystkie części muszą nawiązywać do tematyki balu, w tym roku była to Ukraina.


7. Czy w trakcie prób scenariusz jest jeszcze modyfikowany, czy raczej unika się już zamieszana związanego ze zmianami?

Oczywiście bierzemy pod uwagę drobne sugestie uczniów, czasem same wprowadzamy niewielki poprawki, gdy zauważamy, że coś nie do końca pasuję, ale unikamy większych „rewolucji” w scenariuszu, żeby nie wprowadzać niepotrzebnego zamieszania.


8. Jak długo trwają przygotowania do przedstawienia?

Jak już powiedziałyśmy wcześnie w październiku powstaje scenariusz, próby rozpoczynamy od końca października i trwają aż do balu w tym roku ostania próba odbyła się 5 lutego. Spotykamy się średnio dwa razy w tygodniu, każda próba trwa około 2 godziny. A przed samym balem w ostatnie dni  ćwiczymy znacznie dłużej.

9. Finał  balu był niezwykle barwny i  kolorowy, a piosenka wówczas zaśpiewana jeszcze długo nucona była  przez niejednego widza .  Skąd pomysł na właśnie takie zakończenie inscenizacji, która w treści była raczej poważna i odnosiła się do wydarzeń historycznych?

Finał zawsze musi być zaskakujący i „porywający’” widzów do tańca, bo przecież każdy bal kończy się dyskoteką, więc i w tym roku nie mogło być inaczej. Piosenka „Wboliwaj” zaprezentowana na końcu nawiązywała do Euro 2012 organizowanego wspólnie właśnie przez Polskę i Ukrainę  stąd oficjalna piosenka Ukrainy przygotowana na Euro 2012 oraz tancerze i piłkarze ubrani w stroje kolorystycznie nawiązujące do barw Polski i Ukrainy.


10. Jaki kraj zagości na przyszłorocznym balu? Czy mają Panie jakiegoś  faworyta?

Niestety, jaki kraj będzie motywem przewodnim następnego balu tego nie wiemy, okaże się to na początku roku szkolnego 2013/2014, a czy mamy faworytów trudno powiedzieć, każdy kraj charakteryzuje specyficzna kultura, każdy kraj posiada w swojej historii coś, czym warto się pochwalić, coś, co zachwyci widza i to staramy się wyeksponować w kolejnych inscenizacjach.


11. Czy są jakieś słowa, które chciałybyście skierować do swojej obsady?


Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy brali udział w przygotowaniach do spektaklu, szczególnie jesteśmy wdzięcznej tej grupie młodzieży, która sumiennie uczęszczała na próby i nie sprawiała kłopotów, jeśli chodzi o dyscyplinę. Dziękujemy, również rodzicom i nauczycielom, którzy nas wspomagali.  Mamy nadzieję, że zrealizowany został Finał innowacji pedagogicznej: „ Z zabawy nauka…”.

Dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów w przygotowywaniu spektakli - oby były równie dopracowane i ciekawe jak ten tegoroczny!

Natalia Kołodziej

 
 

Z naszej galerii

Lepsza szkoła

Data, imieniny


Dzisiaj jest: Poniedziałek
23 Października 2017
Imieniny obchodzą
Ignacy, Iga, Ignacja, Żegota, Jan,
Marlena, Odilla, Roman, Seweryn, Teodor,
Włościsław

Do końca roku zostało 70 dni.
Zodiak: Waga