Jesteś tutaj: Odkrywamy Talenty Scenariusz - "Sól królewskim darem"
Scenariusz - "Sól królewskim darem" PDF Drukuj Email
Napisał(a): D.Nowak   
środa, 22 maja 2013

Jesteśmy mieszkańcami Bochni

„ Sól królewskim darem”

Cele zajęć

  • Zapoznanie z historią regionu i górnictwa solnego,
  • Zapoznanie z właściwościami i zastosowaniem soli,
  • Poznanie form występowania soli w przyrodzie,
  • Integracja zespołu poprzez zabawy dydaktyczne,
  • Integracja młodzieży gimnazjalnej z grupy młodych utalentowanych chemików i uczniów szkoły podstawowej nr 7.

 

Blok humanistyczny

  • Dlaczego sól była królewskim darem?
  • Omówienie tradycji i przysłów związanych z solą.

 

Blok przyrodniczy

  • Zapoznanie z miejscami  występowania  złóż soli w Polsce,
  • Wykonywanie doświadczeń chemicznych,
  • Omówienie walorów leczniczych soli  - uczniowie klasy trzeciej gimnazjum prezentują informacje swoim młodszym kolegom.

 

Przebieg zajęć:

 

1 Powitanie grupy uczniów ze szkoły podstawowej – wprowadzenie do tematu zajęć  nauczyciel chemii

Podział grupy na cztery  4-6 osobowe drużyny. Uczestnicy losują kolorowe karteczki

(zielone, żółte, czerwone, białe, niebieskie)

2 Pokaz doświadczenia chemicznego – otrzymywanie soli kuchennej – wykonane przez uczniów szkoły podstawowej przy udziale i pomocy uczniów gimnazjum.

 

Sól w polskich przysłowiach

Zadanie

Sól kamienna to najstarszy przedmiot handlu. Jej wysoka cena w dawnych czasach  oraz specyficzne właściwości stały się źródłem wielu cennych powiedzeń i przysłów.

Oto niektóre z nich „ Sól ziemi” „ Zapłacić słoną cenę „ ” Bacz, abyś nie przesolił „

„ Być komuś solą w oku” „ Zmienić się w słup soli” „ Sól attycka”

Zinterpretuj treści znanych powiedzeń i przysłów, które kryją w sobie poniższe rebusy

Rebusy –  stanowią załącznik nr 1

Uczniom szkoły podstawowej pomagają uczniowie gimnazjum.

 

Geografia soli

Zadanie

Z jakimi solami kojarzą Ci się te miejsca ?

1) Na terenie Ojcowskiego Parku Narodowego położonego w malowniczej dolinie Prądnika znajdują się słynne groty. Prawdopodobnie w jednej z nich ukrywał się ongiś król Władysław Łokietek

2) Miasto  w którym znajduje się najstarsza kopalnia  soli na ziemiach polskich ,która stanowi atrakcję turystyczną

3) Chęciny to bogate w zabytki miasto u Stóp Góry Zamkowej w XV – XVII w stanowiło ono centrum kopalnictwa rud miedzi i  ołowiu oraz cennego surowca, którego używano do brukowania ulic i placów, a któremu również dzisiaj zawdzięcza swą popularność.

4) Osobliwością doliny Nidy są zjawiska krasowe. Towarzyszą im znikające potoki, tzw. Ponory i  źródła silnie bijące ze szczelin w skałach. Zjawiska krasowe wytworzyły się na podłożu pewnej soli, z której znana jest dolina Nidy.

5) Największa w kraju kopalnia soli kamiennej znajduje się w Kłodawie.
Występującym tam pokładom chlorku sodu towarzyszą bogate złoża innych soli. O jakie sole chodzi?

Zadanie

Każda grupa otrzymuje materiał – jest nim treść legendy związanej z bocheńską kopalnią Przeczytajcie ją i odpowiedzcie na pytanie jaka jest nazwa królewska „ Daru świętej Kingi”

Treść legendy stanowi załącznik nr 2

 

Szukanie odpowiedzi odbywa się – poprzez pogadankę z dziećmi. Grupom pomagają uczniowie gimnazjum

 

3. Podsumowanie zajęć, rozdanie dyplomów gratulacyjnych– uczestnika ścieżki dydaktycznej „Sól królewskim darem”, uczniowie gimnazjum informują uczniów szkoły podstawowej o walorach soli i bocheńskiej kopalni.

 

 

 

 
 

Szkoła w ruchu

Lepsza szkoła

Data, imieniny


Dzisiaj jest: Środa
13 Grudnia 2017
Imieniny obchodzą
Lucja, Łucja, Otylia, Włodzisława
Do końca roku zostało 19 dni.
Zodiak: Strzelec